Samarbejde med beboerne – i projektets indledende faser
Inden projekts opstart udfører vi en 100 % registrering af alle boliger for at undgå uheldige overraskelser samt for at finde den bedste løsning for alle beboere.
I registreringsprocessen vil vores beboerkoordinator i samarbejde med beboerne forsøge at finde fornuftige og individuelle løsninger inden for projektets rammer.
Vi har mange års erfaring i at samarbejde med beboerne omkring udskiftning af VVS-installationer i køkkener og badeværelser. Vi har en oprigtig interesse i at lytte til beboernes individuelle behov og ønsker, fordi det sikrer en bedre proces og et mere tilfredsstillede slutresultat.
Generelt har vi en god fornemmelse for, hvad der er vigtigt for beboerne. Dette gør, at vi kan kommunikere i øjenhøjde og stille de rigtige spørgsmål. En veltilrettelagt og veludført registrering er en vigtig proces, som skærper projektet og minimerer omfanget af overraskelser.
Afholdes der i den indledende projektfase en ekstraordinær generalforsamling eller et informationsmøde for beboerne, stiller vi naturligvis vores beboerkoordinator til rådighed. Her vil beboerkoordinatoren kunne informere om projektet samt svare på spørgsmål fra beboerne.
Samarbejde med beboerne – i byggeprocessen
Renovering af beboede ejendomme giver en ekstra dimension i byggeprocessen. Det kræver et ekstra fokus på de menneskelige aspekter hos beboerne. Vi ved, at arbejde i køkkener og badeværelser udgør en stor gene for de involverede beboere, og vi gør vores yderste for at minimere disse gener.
Man kan stille bade- og toiletvogne til rådighed, og hver lejlighed kan udstyres med tørkloset. Vi vil sørge for, at der bliver åbnet for vand hver dag efter kl. 16, og radiatorerne vil fungere i hele byggeperioden, hvis arbejdet med varmeinstallationen forgår i fyringssæsonen.
Beboernes tolerancetærskel
Beboernes tolerancetærskel under en byggesag er vidt forskellig. Nogle anser håndværkernes adgang til deres hjem som uoverskuelig og stærkt generende, mens andre blot ser det som et nødvendigt onde. Vi ved, at rettidig og klar kommunikation skaber tryghed og ro, men til trods for et højt informationsniveau vil der som regel være enkelte beboere, der har nogle andre forventninger. Vores byggeleder og beboerkoordinatorer har stor erfaring i at indgå i dialog med disse beboere og forsøge at skabe det individuelle hensyn.
Kommunikation med driftspersonalet
Vi vægter god kommunikation med driftspersonalet gennem alle projektets faser. Vi ved af erfaring, at driftspersonalet ligger inde med et værdifuldt kendskab til ejendommene. Dette kendskab skal udnyttes til at vælge de rette materialer og til at sikre en fornuftig anlægsopbygning med henblik på at begrænse driftsomkostninger og vedligehold. Vi indgår ligeledes i en dialog med driftspersonalet omkring evt. oplagte energioptimeringstiltag i forbindelse med renoveringsarbejdet.
Håndtering af kendte miljøskadelige stoffer
Vi foretager undersøgelser for miljøskadelige stoffer i projektfasen. Disse undersøgelser skal sikre håndværkernes såvel som beboernes sikkerhed gennem udførelsesfasen.